dinsdag 11 maart 2008

Effe dit .... Effe een voorbeeld..

Effe dit .... Effe een voorbeeld..

vrijdag, 21:53

k ben niet onervaren met wapens, (3 jaar scherpschutter lijkt me redelijk)en heb veel gezien aan geweld (lees meegemaakt)
en de gevolgen ervan. Ook ben ik in de wetenschap dat er bepaalde steden zijn in Nederland, waar men slecht over denkt en praat, en de zogenaamde "rustige" en betrekkelijk veilige steden. Ook hier geldt weer ...schijn bedriegt!

Zo'n klein stadje, bijna dorps, is Harderwijk. Ik was daar Taxichauffeur ooit, via een uitzendburo.Het beviel me goed, en mn salaris was oke.Nu was ik drie maanden aan het werk, en kreeg aanstelling voor een jaar.Helemaal blij met de verworven
job, liet ik me vol trots door de baas , de nieuwe auto van de zaak aansmeren.
Ik reed goed en netjes , en mocht in een dure mercedes. Joepieeeeeee, ikke blij, want das gewoon cool.

Afijn, ik moest niet blij zijn, zei mn collega."je bent een rijdende portomonne nu!".... wist ik veel wat ie bedoelde.
Nou, daar kwam ik op mn derde nacht met de mercedes achter. Om een uur of drie, werd ik aangeroepen op het station. Ritje ede, leeg retour zsm.Okee, ik wacht en zie de bellers op me aan lopen. Twee jonge marokkanen, en een turkse jongen.
Ze waren uiterst vriendelijk, groette me , en stapten beleefd in."Ede he?" was mijn vraag...
Yep, ik wel zegt de turkse jongen in erg slecht nederlands."wij naar voorthuizen " zeggen de andere twee jongens ,
in vlot lachend en goed verstaanbaar nederlands. "Ow , dat moet ik effe melden zeg ik vervolgens gaat er iets om in de stem van de oudst ogende jongen die zegt dat dat altijd nog kan....ik liet het even rusten.
Intussen ben ik aandachtig in de rit, en het verkeer , en beginnen de jongens in arabisch te praten...Ik snap er niks van, maar de intonatie veranderd en de stemmen
gaan over op schreeuwen. Ruzie, duidelijk. De oudste zegt wat, het is stil ineens. Ik ben vlakbij de eerste afslag van stroe, daar waar de route midden in de veluwse bossen ligt. Hoor ik ineens een duidelijke, stop hier maar !! Waar ? het is stikke donker, bos en geen dorp in de buurt.
"Daarom stoppen dus" en intussen staat er een mes op mn keel... Stom , maar ik reageer niet eens geschrokken. Ik weet dat het er slecht uitziet,als ik doorrij
dus ik stop, daar waar ik kan, en word uit de auto gedirigeerd. Zonder enig geweld of schelden, beleefd en verontschuldigend,
maar wel met een zeer duidelijke aanwezigheid van het mes. Ze wilden mn geld , mn sieraden,en mn schoenen.
De auto mocht ik houden , maar de sleutels gingen wel het bos in.

Sja, een mobilofoon was er nog , en dus politie ook zo. Ik ben meegenomen.8 uren lang verhoord.En vervolgens berooid en geschrokken naar huis gestuurd. Mijn baas was blij, dat ik en de auto heel terug waren, en prijsde mn handelen met een dag vrij. Kortom, 3 weken later hadden ze de daders.Regionale beroemdheden, aldus de politie.Geen krant, geen verdere uitleg of afloop...dat was t ...

Echter, maandje na de overval, was ik wederom aan het rijden. Rond twaalf nachts.Een coffeeshop in Harderwijk centrum, ligt aan een straatje, eenrichtingsverkeer, smal, veeeeel volk, beide zijden uitgaans gelegenheden en sluitingstijd. Druk dus... maar er was onrust, er was iets loos, er broeide weer trammalant.Die avond moest ik twee meisjes ophalen in dat straatje. Vanuit een poolcentre, hadden ze gebeld. Das een kleine 100 meter voor de shop.Ik rij de straat in , maar een auto drukt van zij ineens voor en rijdt voor me aan de straat in. In een flits herken ik de bestuurder.

De bestuurder was de jongen die amper nederlands sprak, 1 van de overvallers !
Ik schrok me wild en was verbaasd, echter vervolgde mn weg en stopte voor de poolcentre. Nog nakijkend op de auto voor me,een golfje. Vervolgens liet ik beide dames achterin en begon langzaam te rijden. Bij het wegrijden hadden de (mij bekende) dames hun bestemming al doorgegeven. Ineens lijkt alles heel snel te gaan.Mijn weg is op een tien meter voor me, geblokkeerd. De auto, het golfje, staat stil voor me, en ik zie in een oogwenk de linker deur opengaan. En de chauffeur uitstappen.
De meiden zeuren intussen over het oponthoudt, en kwekken vrolijk mopperend door als ineens een schelle knal alles overstemt. Nog 1 , nog 1 en stilte... na de eerste knal klinkt er glasgerinkel. Alles gaat zo snel, dat ik niet eens zie wat er gebeurd. Niet direct, maar in een soort rewind, zie je alles gebeuren. De jongen staat naast de auto en heeft drie schoten gelost met een vuurwapen, op de ruit van de Shop.Vervolgens draait ie in een flits naar mijn auto, die op 2 meter afstand stilstond, kijkt.... en lacht ! ongelooflijk, maar waar.
Ik begreep dat ie me herkende, en mijn handelen was vervolgens, achteruit inschakelen,en plankgas achteruit, de steeg in,en weg. Ik realiseerde me dat er een raar geluid doordrong tot me toen ik weer stilstond. De dames krijsten boven alles uit , en 1 ervan was echt in shock.
In het poolcentre had men alles gezien, en ving de meiden uit de taxi op. Ik maakte melding en bleef waar ik was.

Je snapt al dat ik weer aan de beurt was. De dames vertelden doodleuk dat ze alles hadden gezien , en lieten mij het woord toen. Ik mocht vertellen wat ik had gezien, maar weer zat ik die nacht verder uit op het buro. Na een week of vijf, las ik dat ie gepakt was, en dat het ging
om een drugsafrekening. Hij zou wraak hebben genomen.zo zei het Veluws Dagblad. Echter na wat lokaal spitwerk van ondergetekende, leerde ik dat de jongeman een vriendin had.
De dame in kwestie was zwanger geraakt, en Papa, de shop eigenaar, ontdekte dat. Hij heeft zijn dochter vervolgens zelf zwaar mishandelt, wat afgedaan is met huiselijke ruzie en het kind onder dwang weg laten halen in Turkije alwaar ze inmiddels verbleef. De jongen vernam dit, en flipte uit. Het was dus dus een payback. De Shop eigenaar/vader was dodelijk geraakt door 2 kogels in het hoofd, hij zat op de bank voor het raam.
Welke straf de jongen kreeg weet ik niet. Wat er verder is gebeurd weten we ook niet. De jongen was alleen en illegaal in Nederland, maar moet neem ik aan zijn
straf uitzitten.
Nog steeds echter word er in Harderwijk gezegd en gedacht dat het ging om drugs, om de shop, en om die "turken en Marokkanen", maar feit is... Als ze direct die jongen hadden aangepakt na die overval, had de coffeeshop er nog geweest, de jongen niet kunnen schieten en de Harderwijkers hadden geen grond gehad om te blijven discrimineren.
Het is maar een voorbeeld van vele. Er zijn er meer die het gelijke , of erger hebben meegemaakt, maar wat mij verbaasd is de laksheid, waarmee
de overheid dit soort zaken aanpakt. Toen al, en nu nog immer. De maatregelen die worden genomen , maken het alleen maar erger. Je kunt iets wat
er al is, niet ineens gaan verbieden. Tegenwoordig moet je zelfs oppassen dat je je niet verweert, of anders wat doet uit zelfverdediging. Stel je
eens voor dat je de crimineel die je berooft en besteelt, per ongeluk doodrijdt???? Wat dan ???


Katoi

Geen opmerkingen: