dinsdag 11 maart 2008

Effe Dit.... meest fundamentele bestaansrecht.

Effe Dit.... meest fundamentele bestaansrecht.

vrijdag, 21:10

Zoals gewoonlijk was ik weer aan het spitten in stukken op het internet. En ja hoor, ik bleef weer hangen bij een stuk welke alsvolgt begon..

UTRECHT - Wie een ander het recht op anders-zijn ontzegt, ontzegt hem of haar het meest fundamentele bestaansrecht. „Uit het wereldchristendom weten we dat dergelijke pogingen om de ander te vormen naar het beeld van het zelf, niet alleen marginalisering, pijn en ontworteling veroorzaken, maar ook onvermijdelijk zullen leiden tot protest en verzet.”
Dat zei prof. dr. Martha Frederiks dinsdagmiddag in Utrecht in haar inaugurele oratie, getiteld ”Christendom: een interculturele leerschool”.


Natuurlijk weet niet iedereen wat een inaugurele oratie inhoudt, dus :
De inaugurele rede wordt uitgesproken in een openbare bijeenkomst in de aula. Zij heeft de duur van een normaal college (45 minuten) en wordt voorafgegaan door en besloten met een gebed door de Rector Magnificus.

Nu is dit maar een klein stukje van de text, maar geloof me , ik heb de rede grotendeels gelezen, en wil je er verder niet mee pijnigen. Echter, als ik lees wat er staat..Wie een ander het recht op anders-zijn ontzegt, ontzegt hem of haar het meest fundamentele bestaansrecht En daar eens een paar keer over nadenk, dan vraag ik mij het volgende af : Wie bepaalt de definitie "anders-zijn" anders dan wat ? anders dan wie ? Wie is degene die kan zeggen dat jij anders bent, en welke grenzen zijn er voor anders-zijn?

Ik denk dat daar al het probleem ligt in oorsprong van alle ver-en beoordelingen. Niemand heeft het recht om überhaupt op die wijze te beslissen over anders-zijn.

Men noemt ook het christendom een interculturele leerschool ? ow en hoe intercultureel zijn jullie christenen dan ? Zoooo intercultureel dat ze eeuwen nodig hebben om te snappen dat er ook intersexuelen ,homosexuelen en transsexuelen zijn ? Hmmm het lijkt het bekende pot verwijt de ketel verhaal.

Anders-zijn kan hooguit beredeneerd worden in een vergelijking. Ik ben anders van kleur, ik ben anders van sexe, en van karakter, maar die anders-dan vergelijking maak je met elk individu.... Niet met groepen. Want ook anders-zijn in een groep,kan levensgevaarlijk worden.
Dus in mijn optiek is het meest fundamentele bestaansrecht "het bestaan zelf" Ik besta, dus ik ben !!!

Katoi

Geen opmerkingen: